Du får:
Struktur som främjar samarbete
ABC-tid är ett verktyg som strukturerar dagen och tydliggör arbetsuppgifter. Förutsättningarna för ett gott samarbete i arbetslaget ökar. ABC-tid ger också ökad trygghet hos barnen.
En grund för trygga relationer
Ett coachande förhållningssätt gör det lättare att lyssna in varandra och bygga starka, respektfulla relationer. Pedagogerna får verktyg för att möta barns starka känslor med empati, samtidigt som de behåller sin egen stabilitet och ledarskapsroll.
Återhämtning som befäster lärandet
Regelbundna lugna stunder är en viktig förutsättning för att kunna smälta intryck och bearbeta ny kunskap. Gemensamma lugna stunder bygger tillit i gruppen. Det fungerar som återhämtning för både barn och pedagoger.
Rum för fokus och återhämtning
Utforma förskolans fysiska miljö på ett sätt som främjar trygga relationer, koncentration och fantasi. Genom medveten planering blir rummen mer funktionella och utformade efter barnens behov. En kreativ process med praktiskt arbete i förskolans lokaler kan påbörjas.
Förslag 1: Gå kursen individuellt – möts för gemensamt arbete
Individuellt lärande:
Varje deltagare tar del av kursen själv, mellan träffar. Ett enkelt och hållbart sätt att arbeta med kollegialt lärande.
Reflektion och diskussion:
Frågor reflekteras över individuellt och gruppen möts för att dela tankar, kartlägga och skapa handlingsplaner tillsammans.
Effektiv mötestid:
Alla har förberett sig och tiden tillsammans används till konkret utvecklingsarbete som kan implementeras direkt i det dagliga arbetet.
Förslag 2: Använd kursen i en gemensam utbildningsdag
Flexibelt upplägg:
Kursen kan genomföras som en heldag eller två halvdagar, med möjlighet att följa upp under arbetsplatsträffar.
Passar planerings- och studiedagar:
Materialet ses gemensamt, antingen i helgrupp eller i mindre grupper.
Praktiskt arbete på plats: Reflektion, kartläggning och handlingsplaner görs direkt, teorin omsätts i handling.
Mitt namn är Eva Arvidsson och jag är legitimerad förskollärare. Under mer än 25 års tid har jag arbetat med barn i olika åldrar. Själv är jag mamma till en son född 2006 och en dotter född 2008.
Jag tror på att se bortom barns beteende och vara nyfiken på vad de försöker uttrycka. När vi förstår orsakerna bakom beteendet får vi syn på barnets behov och kan möta det på ett respektfullt sätt. Det skapar trygghet och tillit.
Min önskan är att varje barn ska få blomstra utifrån sina egna förutsättningar. Detsamma önskar jag alla vuxna som får leda barnen i deras utveckling.
Jag är utbildad coach, familjehandledare och friskvårdskonsulent.
Pris och praktisk information: